Page 17 - Bitlis e-Dergi 6. Sayı
P. 17
OKULA UYUM VE ORYANTASYON
Okul öncesinden lise kademesine kadar okulun ilk günleri çocukların çok farklı
duygular yaşamasına sebep olur. Yeni bir okula başlamak: Yeni arkadaşlar, yeni
öğretmenler ve yeni yaşantıları meydana getirir. Bu durum ister istemez
öğrencilerde kaygı ve heyecana yol açar. Öğrenciler bir yana ebeveynlerde de aynı
duygular görülebilmektedir. Bu tür durumlarda öğrenci ve velilerin okula uyumunu
kolayca sağlamak amacıyla çeşitli oryantasyon çalışmalarına ihtiyaç duyulmaktadır.
Oryantasyon kelimesi yön verme, kılavuzluk etme anlamına gelmektedir.
Okulda oryantasyon; çocuğun yeni durumlara adapte olabilmesine, mevcut
koşullara alışabilmesine, yakın çevreyi ve okulu tanımasına yönelik yapılan
faaliyetlere denir. Bu sayede hem öğrencinin kaygıları giderilmiş ve eğitim-öğretime
hazır hale gelmiş olur hem de velinin kaygıları giderilmiş olur.
Oryantasyon çalışmaları okulda olduğu kadar evde de verilir. Öğrencinin
beslenmesi, uykusu ve ailenin okula karşı iletişim halinde bulunması çocuğun okula
alışmasını hızlandıran etmenlerdir.
Okulda yapılan oryantasyon çalışmalarına bakacak olursak:
·1. Sınıf öğrencileri bir hafta önceden eğitim-öğretime başlatılması sayesinde üst
sınıfların arasında kaybolmadan okulu tanıyıp benimsemesi sağlanır.
·Bilgi formu ve öğrenci tanıma formu sayesinde öğrenci ve ailesi hakkında bilgi
sahibi olunup gerektiği taktirde oryantasyon çalışmalarında kullanılabilir.
·Sene başında yapılan ev ziyaretleri vasıtasıyla öğrenci ve içinde yaşadığı ortam
hakkında bilgi sahibi olunabilir. Öğrenci, veli ve öğretmen ilişkisine katkı sağlayabilir.
·Sınıf içerisinde eğitim ortamını öğrencilerin fiziksel özelliklerine göre ayarlamak.
·Okulun kısa tarihçesini anlatmak. Okulun fiziksel yapısından bahsedip, okul binası
ve çevresini gezdirmek, çevrede bulunan olanaklardan bahsetmek.
·Oryantasyon etkinlikleri olarak; tanışma oyunları, birlikte sınıf kurallarını
oluşturmak, öğrencilerin sınıfta bakabileceği bitki veya canlı hayvan beslemek.
·Öğrencilere verilen görevler sonrası onları takdir etmek ve ödüllendirmek.
·Grup bilincini oluşturacak sınıf rehberlik etkinliklerine yer vermek.
·Yeterli sayıda veli toplantısı gerçekleştirmek, ailenin okulla bağını güçlü tutmak.
16