Page 17 - Bitlis e-Dergi 6. Sayı
P. 17

OKULA UYUM VE ORYANTASYON



            Okul öncesinden lise kademesine kadar okulun ilk günleri çocukların çok farklı

      duygular  yaşamasına  sebep  olur.  Yeni  bir  okula  başlamak:  Yeni  arkadaşlar,  yeni
      öğretmenler  ve  yeni  yaşantıları  meydana  getirir.  Bu  durum  ister  istemez

      öğrencilerde kaygı ve heyecana yol açar. Öğrenciler bir yana ebeveynlerde de aynı
      duygular görülebilmektedir. Bu tür durumlarda öğrenci ve velilerin okula uyumunu

      kolayca sağlamak amacıyla çeşitli oryantasyon çalışmalarına ihtiyaç duyulmaktadır.
                    Oryantasyon  kelimesi  yön  verme,  kılavuzluk  etme  anlamına  gelmektedir.
      Okulda  oryantasyon;  çocuğun  yeni  durumlara  adapte  olabilmesine,  mevcut
      koşullara  alışabilmesine,  yakın  çevreyi  ve  okulu  tanımasına  yönelik  yapılan

      faaliyetlere denir. Bu sayede hem öğrencinin kaygıları giderilmiş ve eğitim-öğretime
      hazır hale gelmiş olur hem de velinin kaygıları giderilmiş olur.

                  Oryantasyon  çalışmaları  okulda  olduğu  kadar  evde  de  verilir.  Öğrencinin
      beslenmesi, uykusu ve ailenin okula karşı iletişim halinde bulunması çocuğun okula
      alışmasını hızlandıran etmenlerdir.

      Okulda yapılan oryantasyon çalışmalarına bakacak olursak:
      ·1.  Sınıf  öğrencileri  bir  hafta  önceden  eğitim-öğretime  başlatılması  sayesinde  üst
      sınıfların arasında kaybolmadan okulu tanıyıp benimsemesi sağlanır.

      ·Bilgi  formu  ve  öğrenci  tanıma  formu  sayesinde  öğrenci  ve  ailesi  hakkında  bilgi
      sahibi olunup gerektiği taktirde oryantasyon çalışmalarında kullanılabilir.
      ·Sene  başında  yapılan  ev  ziyaretleri  vasıtasıyla  öğrenci  ve  içinde  yaşadığı  ortam

      hakkında bilgi sahibi olunabilir. Öğrenci, veli ve öğretmen ilişkisine katkı sağlayabilir.
      ·Sınıf içerisinde eğitim ortamını öğrencilerin fiziksel özelliklerine göre ayarlamak.
      ·Okulun kısa tarihçesini anlatmak. Okulun fiziksel yapısından bahsedip, okul binası

      ve çevresini gezdirmek, çevrede bulunan olanaklardan bahsetmek.
      ·Oryantasyon  etkinlikleri  olarak;  tanışma  oyunları,  birlikte  sınıf  kurallarını
      oluşturmak, öğrencilerin sınıfta bakabileceği bitki veya canlı hayvan beslemek.

      ·Öğrencilere verilen görevler sonrası onları takdir etmek ve ödüllendirmek.
      ·Grup bilincini oluşturacak sınıf rehberlik etkinliklerine yer vermek.
      ·Yeterli sayıda veli toplantısı gerçekleştirmek, ailenin okulla bağını güçlü tutmak.

                                                                               16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22